Hur många kalorier är det i en pizza?

Kalorier (kcal) och pizza är inte ett helt ovanligt samtalsämne. Men hur många kalorier är det egentligen i en pizza?

Det varierar förstå riktigt mycket och är beroende av faktorer som pizzans vikt och vad man väljer att lägga på den.

En normalstor pizza väger ca 350 gram. Den innehåller ca 1000 kalorier.

Sedan finns det pizzor som är större med mycket kaloririka ingredienser som salami, kebab och kebabsås med flera som pålägg. Dessa kan innehålla så mycket som 1500-2000 kalorier, vilket börjar närma sig normalt dagsintag av kalorier. Så äter du en sådan pizza är det vad du kan stoppa i dig under en dag om du inte vill gå upp i vikt. Om det skulle hända då och då och om du har ett balanserat näringsintag allt som oftast så är det förstås ingen fara.

Är pizza nyttig eller onyttig mat?

Pizza är utan tvekan svenskarnas mest populära snabbmat. I Sverige finns det idag cirka 3500 pizzerior, att jämföra med inte mer än 200 Mcdonaldsrestauranger. Och för de flesta är en riktigt välgräddad och välfylld pizza ett absolut måste på nyårsdagen då huvudet är tungt efter allt festande. Det är en del av en nationell modern tradition.

Samtidigt har pizzan ett rykte om sig att vara onyttig mat. Men är det verkligen så? I den här texten ska vi ta reda på den saken en gång för alla.

Hur många kalorier är det i en pizza?
Att man får i sig alldeles för många kalorier i samband med att man äter pizza beror på att man överäter. Man stoppar i sig för mycket helt enkelt. Genom att dela pizzan med någon eller genom att välja att spara en bit till senare kan en pizzamåltid bli nyttig.

 

Vad innebär att någonting är onyttigt?

När man pratar om onyttig eller ohälsosam mat blandar man lätt samman olika tolkningar av begreppen. För enkelhetens skull kan vi därför dela upp denna typ av mat i två olika kategorier. Den första kännetecknas av de ämnen som helt enkelt i sig är skadliga även i en ytterst liten mängd. Den andra kategorin är födoämnen som endast i större mängd eller portioner, bör undvikas.

Vad gäller pizza, som vi ska se nedan, kvalar den in i den sista kategorin. En fullstor normal svensk pizza innehåller ofta så mycket som 1300 kalorier, vilket med en fanta eller coca cola till, mer eller mindre uppfyller en fullvuxen persons dagliga kaloribehov. Och det är just den stora mängden kalorier, pizzans storlek, som gör den onyttig. Men äter man bara en mindre mängd, kanske en halv pizza, samt kombinerar biten med en färsk sallad, blir maträtten helt plötsligt väl avvägd och till och med hälsosam.

För att nu fortsätta vår undersökning av hur man kan tänka kring pizza ur ett hälsoperspektiv, bör vi titta närmare på dess olika beståndsdelar.

Grundingredienserna i en pizza

Som de flesta vet kan en pizza innehålla en mängd olika ingredienser beroende på vilken sort man väljer. De flesta pizzerior erbjuder inte sällan fler än hundra olika varianter av den populära rätten. Men för att inte förirra oss och komma för långt bort från vår frågeställning, låt oss se till de beståndsdelar som nästan alltid utgör grunden för en pizza.

  1. Deg/botten
  2. Tomatsås
  3. Ost

Den pizzasort som endast innehåller dessa tre huvudingredienser kallas oftast för Margherita, och brukar dessutom alltid vara pizza nummer ett på menyn hos svenska pizzerior. Om vi börjar med den första ingrediensen, degen eller botten, kan vi konstatera att den i stort påminner om vanligt vitt bröd. Det finns såklart en rad olika recept, men grunden består oftast av jäst, mjöl, salt och vatten. Ibland låter man också att degen får kalljäsa över natten innan pizzan tillagas. Att äta för mycket vitt bröd är naturligtvis inte bra ur en hälsosynpunkt då det innehåller en massa kalorier och snabba kolhydrater. Samtidigt kan intaget enkelt regleras med pizzans storlek, eller hur tunn botten på pizzan görs.

Tomatsåsen är sedan ur ett hälsoperspektiv en riktig lyckoträff. Tomater innehåller A-, C- och K-vitaminer, B6, folsyra, tiamin. Utöver det innehåller tomater en hel rad olika mineraler och dessutom vegetabiliskt protein.

Med tredje och sista grundingediensen, ost, gäller här ungefär samma som för degen. Ost innehåller protein och kalcium vilket vi behöver och är nyttigt i lagom mängd, men kan också lätt bli till en fett och kaloribomb. Det handlar alltså mycket om hur mycket ost man får i sig, vilket återigen kan regleras av pizzans storlek.

Så, är pizza nyttigt?

I vår enkla genomgång och granskning av pizzan ur ett hälsoperspektiv har vi kommit fram till att en pizza lätt kan bli en kaloribomb, men att detta inte beror på något annat än att många pizzerior tillagar pizzor som är stora och därmed innehåller mycket mat. Att till exempel äta en halv pizza, samt äta den tillsammans med en färsk sallad, kan förvandla kaloribomben till en riktigt bra och hälsosam måltid. Ett annat alternativ till vanliga pizzeria-pizzor är att göra så kallade liba-pizzor själv hemma. Libabröd är ett litet libanesiskt bröd, av precis lagom storlek, som du kan fylla med godsaker och tillaga i ugnen. Liba-pizzornas popularitet beror till stor del på att de är mindre och därmed utgör en perfekt, väl avvägd måltid.

Så, håll dig inte ifrån pizza som mat. Men tänk på att lagom är bäst. Och dela gärna en pizza med en vän istället för att ta en hel var.

Lämna en kommentar